Salva Ry

PAPERILISTOISTA DOMACAREEN – JÄRJESTELMÄN KÄYTÖN LAAJENTUMINEN OMIEN TARPEIDEN MUKAAN

Salva ry:n ylläpitämä Palvelukeskus Ilolansalo tarjoaa asumis- ja hyvinvointipalveluita Salossa jo pitkällä kokemuksella. Palveluasumisessa noudatetaan ”kotona koko elämä”- periaatetta. Asukkaat asuvat kodeissaan joko vuokralla, tai omistusasunnoissa. Heidän palvelutarpeeseensa vastataan elämän loppuun asti, eikä ketään kehoteta muuttamaan seuraavaan hoitopaikkaan.

Tarve järjestää tiedot yhteen paikkaan

Palvelukeskus Ilolansalossa otettiin käyttöön DomaCare jo vuonna 2010. Ennen järjestelmän käyttöönottoa käytössä oli itse tehtyjä teksti- ja taulukkotiedostoja. Jonkinlaisen järjestelmän hankkiminen todettiin ajankohtaiseksi, kun huomattiin tarve saada koottua tiedot yhteen paikkaan.

Myös sosiaali- ja terveydenhuollon luvat edellyttävät asiakastietojen kirjaamiselta ja käsittelyltä tiettyjä asioita, jotka DomaCare hyvin täytti.

– Sähköisen järjestelmän käyttöönotto oli suhteellisen helppoa. Ongelmiakin toki ilmeni ja apua ja neuvoja tarvittiin. Jossain vaiheessa tuntui, että soittelin asiakastukeen melkein joka päivä. DomaCaressa ongelmiin tartuttiin heti ja apua oli aina saatavilla, kotipalveluohjaaja Hannele Leino kertoo.

– DomaCaren käyttöönoton myötä kaikki asiakastiedot löytyvät helposti ja nopeasti samasta paikasta ja ovat aina reaaliaikaisina kaikkien saatavilla. Tämä on tehostanut työtämme huomattavasti, kun moni turha askel jää välistä, Leino lisää.

Asteittainen DomaCaren käytön
laajentaminen ja räätälöity kokonaisuus

Palvelukeskus Ilolansalossa Domacaren käyttö aloitettiin asiakastietojen hallinnan ja päivittäisen raportoinnin ominaisuuksilla. Myöhemmin myös laskutustietojen kirjaaminen aloitettiin DomaCaren kautta, sekä otetiin käyttöön mobiilijärjestelmä. Lisäksi käytössä on Lompakko-ominaisuus, joka helpottaa maksamista asiakkaan puolesta esimerkiksi parturissa.

– Se että Domacaren sisältö on pystytty räätälöimään juuri meidän tarpeisiimme sopivaksi, on hieno asia. Esimerkiksi Invian Oy toteutti ripeästi pyynnöstämme palvelusuunnitelma-lomakkeen, joka palvelee juuri meidän tarpeitamme, Leino kertoo.

Mobiili helpottaa kotihoidon työtä

Kotihoidon palveluohjaajana Hannele Leinon työtehtäviin kuuluu töiden jakaminen päivittäin. Hän jakaa työt valmiiksi DomaCaressa ja hoitaja näkee työvuoron työt tabletilla, jonka kanssa hän siirtyy asiakkaan luo.

– Hoitaja valitsee asiakkaan kohdalta ”aloita”, tekee annetun työtehtävän ja sen jälkeen valitsee ”valmis/poistu”. Tabletille voi myös kirjata huomioita, jos asiakkaalla on ollut jotain poikkeavaa. Tehtäviä voi myös lisätä ”lennosta”, eli jos tulee asiakkaalta esimerkiksi turvahälytys, hoitaja kirjaa sen itse, Leino kertoo.

– Töiden jakaminen sujuu nyt paljon helpommin verrattuna aiempaan paperilistojen pyörittämiseen, Leino lisää. Mobiilijärjestelmän avulla päivän aikana ilmenevien muutosten ja yllättävien tilanteiden hallinnointi ja organisointi on helppoa, kun työlistan muutokset näkyvät aina ajantasaisina myös hoitajille.

– Emme vaihtaisi enää DomaCaresta pois, Leino naurahtaa.

Lisätietoja Palvelukeskus Ilolansalon siirtymisestä DomaCareen antaa mielellään:

Ilkka Jussila, toimitusjohtaja, Invian Oy
050 530 0033 / ilkka.jussila@invian.fi

Salva ry on vuonna 1999 perustettu yleishyödyllinen, voittoa tavoittelematon toimija, joka on Salossa toimivan Palvelukeskus Ilolansalon taustayhdistys. Salva ry:llä on ISO 9001 laatusertifikaatti.

  • Palveluasuminen
  • Kotihoito
  • Kuntoutus
  • Päivähoito