Kirjaaminen, raportointi ja töiden jakaminen on nyt paljon helpompaa. DomaCare otettiin Palvelukeskus Ilolansalossa asteittain käyttöön, ja nyt siitä ei enää luovuttaisi mistään hinnasta.
Ennen kun salolaisessa Palvelukeskus Ilolansalossa otettiin DomaCare käyttöön vuonna 2010, kirjaukset ja raportoinnit tehtiin teksti- ja taulukkotiedostoihin.
Pian nousi kuitenkin tarve koota tiedostot yhteen paikkaan. Myös sosiaali- ja terveydenhuollon luvat edellyttävät asiakastietojen kirjaamiselta ja käsittelyltä seikkoja, jotka DomaCare hyvin täytti.
– Sähköisen järjestelmän käyttöönotto oli suhteellisen helppoa. Ongelmiakin toki ilmeni, ja apua ja neuvoja tarvittiin. Jossain vaiheessa tuntui, että soittelin asiakastukeen melkein joka päivä. Invianilla ongelmiin tartuttiin heti ja apua oli aina saatavilla, Ilolansalon palvelupäällikkö Hannele Leino kiittelee.
”DomaCaren sisältö räätälöitiin juuri meille sopivaksi.”
Räätälöity kokonaisuus asteittain käyttöön
DomaCaren käyttö aloitettiin Ilolansalossa asiakastietojen hallinnan ja päivittäisen raportoinnin ominaisuuksilla.
– Kaikki asiakastiedot löytyvät helposti ja nopeasti samasta paikasta ja ovat aina reaaliaikaisina kaikkien saatavilla. Tämä on tehostanut työtämme huomattavasti, kun moni turha askel jää välistä, Leino toteaa.
Myöhemmin Ilolansalossa otettiin käyttöön myös laskutustietojen kirjaaminen, mobiilijärjestelmä ja Lompakko-ominaisuus, joka helpottaa maksamista asiakkaan puolesta esimerkiksi parturissa.
– Se, että DomaCaren sisältö on pystytty räätälöimään juuri meille sopivaksi, on hieno asia. Invian toteutti ripeästi pyynnöstämme esimerkiksi palvelusuunnitelma-lomakkeen, joka palvelee juuri meidän tarpeitamme, Leino kertoo.
Mobiili helpottaa kotihoidon työtä
Kotihoidon palveluohjaajan työtehtäviin kuuluu päivittäinen töiden jakaminen DomaCaressa. Hoitaja näkee työvuoron työt tabletilta, jonka kanssa hän siirtyy asiakkaan luo.
– Hoitaja valitsee asiakkaan kohdalta ”aloita”, tekee työtehtävän ja sen jälkeen valitsee ”valmis/poistu”. Tabletille voi myös kirjata huomioita, jos asiakkaalla on ollut jotain poikkeavaa. Tehtäviä voi myös lisätä lennosta. Jos asiakkaalta tulee esimerkiksi turvahälytys, hoitaja kirjaa sen itse järjestelmään, Leino juttelee DomaCaren hyödyistä.
Paperilistojen pyörittämiseen verrattuna töiden jakaminen sujuu nyt huomattavasti helpommin.
– Mobiilijärjestelmän avulla päivän aikana ilmenevien muutosten ja yllättävien tilanteiden hallinnointi ja organisointi on helppoa, kun työlistan muutokset näkyvät aina ajantasaisina myös hoitajille.
– Emme vaihtaisi enää DomaCarea pois, Leino naurahtaa.