Ajankohtaista

DomaCare kasvoi kiinteäksi osaksi Kotisataman arkea

23.5.2022 | Ajankohtaista

Salon Kotisatama Oy on vuonna 1995 perustettu perheyritys, jonka hoivakodissa on 30 asukaspaikkaa. Yritys tarjoaa sekä tavallista että tehostettua palveluasumista ikääntyneille ja muistisairaille. Toiminta perustuu jokaisen asukkaan aitoon kohtaamiseen.


Kun Salon Kotisatamassa seurattiin julkista keskustelua asiakastietojen turvallisesta säilyttämisestä ja tekemisen dokumentoinnista, asumispalveluyrityksessä todettiin, että nyt tarvitaan kunnon toiminnanohjausjärjestelmä.

Järjestelmäksi valikoitui DomaCare, jota käytettiin aluksi asiakaskirjauksiin ja niiden tallentamiseen. Pian johdossa huomattiin, että tekemisen dokumentointi teki tehdyn työn näkyväksi. Tätä ominaisuutta alettiin hyödyntää toiminnan tehostamisessa ja asukkaiden voinnin parantamisessa.

Tänään Kotisatamassa käytetään DomaCaresta saatua dataa laajasti johtamisen tukena.

– Palveluesihenkilömme voivat seurata hoidon laatua ja asukkaiden vointia. He voivat esimerkiksi seurata, miten suunnitellut ulkoilut ovat toteutuneet. Myös rajoitustoimenpiteiden asianmukainen kirjaaminen ja niiden eteenpäin raportoiminen onnistuu DomaCaren kautta helposti, Salon Kotisataman toimitusjohtaja Lotta Takatalo kertoo.

Digitaalinen kalenteri ilahduttaa päivittäisessä työssä

Ajan myötä DomaCare on otettu yhä tiiviimmäksi osaksi Kotisataman arkea. Päivittäiseen käyttöön on vähitellen tullut myös mobiilisovellus, laskutus ja RAI-työkalu. DomaCaren asiantuntijat ovat olleet kotisatamalaisten tukena kaikissa askeleissa.

– Yhteistyömme aikana ja Kotisataman toimintaan ja arkeen tutustumisen myötä olen havainnut kohtia, missä DomaCare voi selkeästi tehostaa heidän toimintaansa entisestään ja helpottaa johdon ja työntekijöiden arkea. Siksi järjestelmän käyttöä on laajennettu pala palalta pelkästä kirjaamisesta monille muillekin osa-alueille, asiakkuuspäällikkö Hannu Jussila DomaCarelta kertoo järjestelmän käytön kehittämisestä.

– Asiakkaiden kalenterit ovat iso ilo Kotisataman arjessa. DomaCaren ominaisuus on ratkaissut tietoturvaan liittyvän pulman, jonka paperiset kalenterit aiheuttivat. Kalentereja käytetään myös päivittäisessä työnjaossa. Voimme helposti varmistaa, onko asukkailla menoja kuten lääkärikäyntejä. Mitään ei pääse unohtumaan, Takatalo toteaa.

Myös laskutus hoituu nykyään näppärästi. DomaCare on integroitu Kotisataman käyttämään Netvisorin taloushallintojärjestelmään.

– Laskutus on todella kätevä ja toimiva ominaisuus, vaikka se vaatiikin käyttäjältä enemmän kouluttautumista. Onneksi olemme saaneet tähänkin aina tarvittaessa apua DomaCaren tuesta, Takatalo toteaa.

  – Uusia ominaisuuksia kouluttaessani näytän ensin mallia ja päästän sitten asiakkaat itse työn touhuun. Tämä on ollut Kotisatamallakin toimiva ja tehokas tapa oppia uutta, Hannu Jussila kertoo.

Laskuttaminen sujuu helposti ja nopeasti, koska asukkaiden karenssit, laskutukseen liittyvät sopimukset ja poikkeamat on automatisoitu DomaCareen. Kassakonetoiminnon kautta voi laskuttaa asukkaiden kampaajat, hieronnat ja kanttiiniostokset.

RAI-arvioiden tulokset on helpompi huomioida arjessa

Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista velvoittaa käyttämään RAI-arviointia iäkkään henkilön palvelutarpeiden ja toimintakyvyn arvioinnissa. Kotisataman työntekijät ovat olleet tyytyväisiä, kun RAI-arvioinnin työkalu on integroitu DomaCareen.

– On aina helpompaa, jos järjestelmiä on vähemmän. Olemme huomanneet, miten luontevasti RAI-arviot tulee nykyisin tehtyä, kun ne löytyvät samasta järjestelmästä, missä kirjaaminen tapahtuu, Lotta Takatalo sanoo.

Sisäänrakennettu RAI-arviointi auttaa seuraamaan lain vaatimuksia – ja aivan erityisesti se varmistaa, että Kotisataman antama hoito on laadukasta.

– RAI-arvioiden tehtävähän on ohjata hoitotyötä. On paljon hankalampaa ottaa huomioon RAI-arvioiden tuloksia arjen hoivatyössä, jos tiedot on kaivettava erillisestä järjestelmästä, Takatalo selittää.

DomaCare on palvellut mainiosti Kotisataman arjessa. Lotta Takatalo kertoo, että Kotisatamassa aiotaan jatkossakin ottaa kaikki irti järjestelmän mahdollisuuksista.

– Olemme olleet tosi tyytyväisiä DomaCareen järjestelmänä ja siihen, miten meitä on autettu hyödyntämään sitä meidän tarpeissamme. Mobiilikirjaaminen on todella kätevää esimerkiksi asukkaiden lääkärikäynneillä, ja myös se, että tiedot ovat aina näkyvillä kaikille reaaliajassa. Järjestelmään kertyy valtava määrä arvokasta dataa. Seuraavaksi minua kiinnostaakin perehtyä paremmin DomaCaresta saamiemme tilastojen hyödyntämiseen.

Palaa ajankohtaisiin »